Navigatie overslaan

Vanochtend was ik betrokken bij een interessante discussie over een concept over vindbaarheid van bedrijven in Friesland. Het concept had betrekking tot een interactieve webportal voor ondernemers uit Friesland en voor consumenten in Nederland, Duitsland en Belgie (reikwijdte van ongeveer 500 km).

Een belangrijk onderwerp in de ontwikkeling van deze website was om goed te kijken naar de vraag en het aanbod van bedrijven, maar ook naar het vraag en aanbod van consumenten. Het aanbod van bedrijven en de vraag van consumenten moeten namelijk aan elkaar voldoen, maar ook het aanbod van de consumenten aan de vraag van bedrijven.

Omdat ik vorige week begonnen ben met het publiceren van de Concurrentieanalyse van de Social Media Community leek me dit wel een interessant vraagstuk.

Vraag en aanbod van bedrijven

Als je kijkt naar het aanbod van bedrijven, m.b.t consumenten, dan kun je het volgende rijtje opstellen:

  • Algemene informatie
  • Arrangementen en aanbiedingen
  • Assortiment
  • Ervaringen
  • Kennis
  • Nieuws
  • Prijzen

Als je kijkt naar de vraag van bedrijven, m.b.t consumenten, dan kun je het volgende rijtje opstellen:

  • Wie zijn de gebruikers?
  • Wat willen de gebruikers?
  • Waarom zijn dit mijn gebruikers?
  • Wat is de mening van gebruikers over mijn producten en/of diensten?
  • Maar natuurlijk ook geld!

Vraag en aanbod van consumenten

Als je kijkt naar het aanbod van consumenten m.b.t bedrijven en scholen dan kun je het volgende rijtje opstellen:

  • kennis
  • nieuws
  • meningen
  • waarderingen
  • ervaringen
  • interesses
  • geld
  • hobby’s
  • werkzaamheden
  • identiteit

Als je kijkt naar de vraag van consumenten m.b.t bedrijven en scholen dan kun je het volgende rijtje opstellen:

  • Prijzen
  • Kennis
  • Meningen
  • Waarderingen
  • Ervaringen
  • Sfeerimpressies
  • Assortiment
  • Contactgegevens
  • Bereikbaarheid (denk aan een routebeschrijving, reikwijdte, Openbaar Vervoer)

Conclusie

Als je goed kijkt naar de bovenstaande opsommingen dan zie je dat vraag en aanbod elkaar voor een groot deel goed ondersteunen. De bovenstaande rijtjes geven echter niet een beeld van de werkelijkheid.

Bedrijven voldoen namelijk niet altijd goed aan de vraag van consumenten, waardoor consumenten de bedrijven ook niets te bieden hebben.

Bedrijven moeten zich daarom meer verdiepen in de vraag van consumenten, waardoor consumenten hun aanbod ook willen delen met die betreffende bedrijven. Dit is ook het doel van de Social Media Community; het zorgen van een balans in de vraag en aanbod van zowel bedrijven en scholen als die van consumenten.

Vandaag waarschijnlijk nog een vervolg van de concurrentieanalyse over Hyves, so check it out!

– Menno Bouma

Plaats een reactie