Navigatie overslaan

In het vorige bericht over de Concurrentieanalyse heb ik de navigatie-elementen van Hyves besproken.Om nog even hierop terug te komen:

Links en menuitems behoren tot de navigatie-elementen van een website. Vragen die hierbij naar voren komen zijn:

  • Is er een logische menustructuur opgezet? Zijn er een aantal menuitems overbodig of dubbel, staan die verkeerd opgesteld in de hierarchie van items?
  • Zijn er teveel menu’s op de website? Zijn er zoveel menu’s op de website dat de gebruiker geen idee meer heeft van waar zijn informatie te vinden is? Zouden sommige menu’s samengevoegd kunnen worden?
  • Zijn links in teksten niet in overvloedige maat aanwezig, waardoor het lezen van teksten een ramp wordt?
  • Linken de links naar interne of externe bronnen? Veel links naar externe bronnen zorgt ervoor dat mensen niet gauw terug komen op je website. Of je moet een website zijn zoals http://www.kieskeurig.nl waar allerlei reviews etc. gepresenteerd worden.

In dit bericht zouden de decoratie- en interactie-elementen aan de tand gevoeld worden, maar het lijkt me misschien verstandig om de concurrentieanalyse een kleine versnelling te geven en niet meer alle elementen stuk voor stuk te bespreken. Het duurt wel heel lang op deze manier voordat we weer naar een nieuwe analyse kunnen.

Daarom wil ik vanaf nu per concurrent alleen de gebruiksvriendelijkheid (usability) en de gebruikersanalyse bespreken. Hiermee wil ik laten zien wat ik zou veranderen aan de betreffende concurrenten en aantonen waarom sommige ‘social networks’ veel gebruiksvriendelijker zouden kunnen zijn. Maar ook hoe bedrijven hun producten en diensten zo kunnen aanpassen dat deze aantrekkelijker zijn voor de betreffende doelgroepen.

Hieronder nog even het lijstje van de websites die ik met jullie wil bespreken:

  • MySpace
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Hyves
  • XING
  • Netlog

Morgen ga ik jullie kort, maar krachtig vertellen hoe ik Hyves gebruiksvriendelijker zou kunnen zijn.

Tot dan!

– Menno Bouma

2 Comments

    • Mark
    • Posted januari 24, 2009 at 2:58 pm
    • Permalink

    Hoi menno,

    allereerst goed bezig, dit helpt me echt super bij mijn businessplan. komt er nog een vervolg?

    gr Mark

  1. Eey Mark,

    Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad een tijdje geleden dat ik wat gepost heb omdat ik het erg druk heb met de ontwikkelingen van de Social Media Community. Het gaat hardstikke goed, maar het bloggen is het wat bij ingeschoten..

    Ik heb inmiddels al heel wat nieuw onderzoek gedaan naar bestaande social networks en zal dit vandaag of morgen posten! Allereerst zal ik Hyves onder de loep nemen 🙂

    – Menno Bouma


Plaats een reactie