Navigatie overslaan

Gisteren ben ik met mijn projectgroep naar Aqua Zoo geweest. Eenmaal binnen gedenderd, kwamen we in contact met Jet Bosdijk. Zij is werkzaam bij de afdeling communicatie bij Zodiac Zoos, het onverkoepelende bedrijf van een zestal dierenparken in Nederland.

Onder het genot van een heerlijk kopje koffie kon zij ons vertellen wat Aqua Zoo voor park is, waar het voor staat en wat de sterke en zwakke punten van het waterpark zijn. Ze vertelde ons dat alle bedrijfszaken, zoals marketing, geregeld werd vanuit een centrale plaats in Laren en dat was dus ook de plaats waar zij het meest actief was.

In een presentatie van het marketingbedrijf dat Zodiac Zoos heeft ingeschakeld, kwam naar voren dat men daar goed op de hoogte is van de web2.0 technieken. Jet Bosdijk vertelde dat ze al deze webtechnieken fantastisch vond, maar wist niet zeker of dit wel zou werken bij de doelgroep van Aqua Zoo. Het park richt zich namelijk het meest op gezinnen en oudere mensen en je kunt je daarbij afvragen of deze doelgroep wel verstand heeft van web2.0 en of hier ook behoefte aan is.

Gedurende het gesprek kwam ook naar voren dat Aqua Zoo wilde plannen heeft om uit te breiden. Zo wil men meer de natuurlijke kenmerken van Friesland naar voren brengen. Een gedeelte van het park krijgt allemaal dieren en elementen die kenmerkend zijn voor de omgeving. Het werd meteen duidelijk dat Aqua Zoo er alles aan doet om vooral mensen uit de regio een leuke belevenis te laten ervaren!

Op de vraag wat Jet Bosdijk verstaat onder ‘vindbaarheid’ kwam zij simpelweg met het antwoord: “gevonden worden in zowel het dagelijkse leven als op internet”. Dit is naar onze mening ook precies het goede antwoord! Dit was ook de laatste vraag van het interview.

Nadat we vriendelijk bedankt hadden mochten we een bezoekje nemen aan het park. Dit was natuurlijk hartstikke cool! We kregen een plattegrond en konden van ervaren welke waterdieren er allemaal in het park te vinden waren en hoe de omgeving er uit zag. En dit was nogal wat…

In het gesprek was ook aan bod gekomen dat Aqua Zoo lijdt onder de slechte naam van het vorige bedrijf. In het Otterpark dat zich altijd in deze omgeving bevond, waren nooit otters te vinden waardoor de meeste mensen totaal de belevenis misten. Aqua Zoo is alleen totaal iets anders dan het Otterpark! De belevenis die we hier meemaakten met al die verschillende dieren en de prachtige omgeving moet iedereen een keer meegemaakt hebben!

Aqua Zoo doet er naar ons idee alles aan om haar bezoekers een te gekke dag te bezorgen en verdient het daarom om het ultieme dierenpark van Friesland te zijn!

Social Media Community wil met haar website in de toekomst ook bijdragen aan imagoverbetering van bedrijven. Bedrijven moeten hun bezigheden kunnen uiten naar de wereld door bijvoorbeeld een fotoboek aan te maken.

Ook kunnen zij bijvoorbeeld een eigen blog aanmaken waarin mensen hun mening kunnen geven over dat bedrijf. De taak van het bedrijf is dan om in te spelen op die meningen en daarmee hun imago te verbeteren.

Morgen ga ik beginnen met de Gebruikersanalyse van mijn ondernemingsplan! Hierin wordt beschreven hoe Social Media Community inspeelt op de behoeften en kenmerken van de doelgroep.

Groetjes,

– Menno Bouma

Plaats een reactie