Navigatie overslaan

Vandaag heb ik met een aantal groepsleden van mijn projectgroep Sexy Seven een bezoek gebracht aan het gemeentehuis van de gemeente Frankeradeel.

Ons doel van dit bezoek was om antwoord te krijgen op een aantal vragen die betrekking hebben op vindbaarheid, imago en de doelgroep van deze gemeente.

Ter voorbereiding voor het gesprek hadden we een aantal vragen op papier gezet, maar door het soepele verloop van het gesprek kwam dit papier nauwelijks op tafel.

Uit het gesprek kwam naar voren dat deze gemeente, maar ook de meeste gemeenten in Friesland, zich met name richten op een oudere doelgroep van de leeftijd 30-50 jaar. Ook kwamen we erachter dat gemeenten het moeilijk vinden om voor hun eigen gebied een bepaald imago te schetsen. Dit omdat Friesland zo verscheiden is dat het moeilijk is om dit alles te omvatten in een klein aantal woorden.

Een belangrijke vraag die tot nu toe bij alle gesprekken met bedrijven naar voren is gekomen is:  “wat is nu eigenlijk vindbaarheid?”.

Vindbaarheid kun je het beste omschrijven als ‘gevonden worden als mensen naar je zoeken of naar een gerelateerd onderwerp zoeken’. Mensen zoeken altijd naar de naam of zoeken naar iets waarvan ze denken dat het te maken heeft met waar ze eigenlijk naar op zoek zijn.

Social Media Community heeft ook als doel om de vindbaarheid van mensen, bedrijven en scholen te verbeteren. Dit doet deze organisatie door bepaalde termen, die betrekking hebben tot een bepaald onderwerp, ook daadwerkelijk te koppelen aan dit onderwerp. Zoekt men op watersport dan dient men ook terecht te komen bij een bedrijf dat watersport aanbiedt.

Aan ons dus de taak de vindbaarheid van Friesland te verbeteren. We willen dit bereiken door een campagne en imago te ontwikkelen dat past bij de provincie Friesland.

Binnenkort zal ik meer publiceren over onze bezoeken aan bedrijven in Friesland. Wat zijn de algemene problemen waar deze bedrijven mee zitten? Welke mogelijke oplossingen bestaan hiervoor?

Tot horens!

– Menno Bouma

Plaats een reactie