Navigatie overslaan

In het begin van de periode hebben we als groep besloten om onze onderzoeksresultaten voor een groot deel te baseren op de conclusies uit de interviews met bedrijven en mensen. We hebben daarom een aantal interviewvragen opgesteld en zijn op pad gegaan naar de ondernemers. De vragen in dit interview werden vandaag ook deels behandeld in een bijeenkomst van studenten met ondernemers uit de gemeente Westergo.

Wat is vindbaarheid?

Een belangrijke vraag uit de interviews was ‘was verstaat u onder vindbaarheid?’ Het is namelijk zeer belangrijk dat ondernemers weten wat zij onder vindbaarheid verstaan, hoe zij gevonden willen worden en op welke zoekwoorden zij gevonden willen worden.

In de meeste gevallen werd er geantwoord met ‘vindbaar zijn op het internet’, ‘bovenaan staan bij de Google zoekresultaten’.

Ondernemers en hun internetkennis

Ondernemers die we ondervraagd hadden, wisten maar al te goed wat vindbaarheid is. Maar op de vraag hoe je vindbaar kunt worden op zoekmachines, waren alle mondjes gesloten. Hoe maak je jezelf, je bedrijf goed vindbaar op internet?

Opvallend is dat weinig ondernemers ook maar enige kennis hebben van de zogenaamde ‘Web2.0-technologiën’. En deze technieken zijn juist zo hard nodig om de vindbaarheid op het internet te verbeteren.

Web2.0-technologiën maken het mogelijk om een interactie te ontwikkelen tussen gebruikers en bijvoorbeeld ondernemers. Maar ook de interactie tussen gebruikers onderling is een zeer belangrijk kenmerk van deze techniek. Hierdoor wordt een website een stuk boeiender voor het publiek omdat de content nooit hetzelfde is.

Ook komt de informatie van mensen die meestal niet van het bedrijf zelf zijn, waardoor de informatie niet in vorm van een soort van propaganda aan het licht gebracht wordt.

Bedrijven en hun doelgroep

Gedurende de interviews met de bedrijven in de gemeente Westergo, kwam steeds meer naar voren dat een merendeel van de klanten uit de zogenaamde ‘Generatie X’ afkomstig is. De bedrijven kiezen hier niet bewust voor, maar het lijkt alsof de jongeren niet echt geïnteresseerd zijn in de bedrijvigheid in Friesland.

Zelf denk ik dat dit de maken heeft met het ‘slechte’ imago van de provincie.

Imago van Friesland

Zelf denk ik dat deze desinteresse naar Friesland komt doordat de provincie zich erg richt op culturele bezienswaardigheden en historie. Dit valt niet echt in de smaak bij de nieuwe generatie, waardoor Friesland al snel ‘oubollig’ wordt.

Lompe bevolking, allemaal boeren die iedere ochtend koeien melken… Dit is wat heel veel mensen denken als men denkt aan de Friese bevolking. De werkelijkheid bewijst echter het tegendeel.
Friesland is een super moderne provincie die prima mee kan draaien met de andere provincies van Nederland.

Opvallend is ook dat mensen die in Friesland zijn geweest, een totaal ander beeld hebben dan dat ze van tevoren in hun hoofd hadden. De mensen zijn aardig, de prijzen zijn relatief laag, het eten is er lekker, ga zo maar door.

Mijn conclusie

Mensen die buiten Friesland wonen hebben een totaal verkeerd beeld bij de provincie. Friese bedrijven zouden wel wat meer hun best kunnen doen om de prachtige Friese wereld aan het daglicht te brengen en daarbij niet alleen te hameren op bijvoorbeeld de Elfstedentocht en culturele bezienswaardigheden. Hierbij zou wat extra kennis van internettechnologie geen overbodige luxe zijn.

Het nieuwe internet is voor de jongeren ook interessanter en daarmee kan het aanbod op een interactieve manier gepresenteerd worden.

Vindbaarheid, openheid en verbondenheid: Social Media Community

Zoals bij elk belevenis kan ik het niet laten om mijn ervaringen en nieuwe kennis te verwerken in de plannen van de Social Media Community :p De problemen die aan bod kwamen in de bijeenkomst van vanmiddag, worden naar mijn idee opgelost bij de komst van de Social Media Community.

Voor deze community zijn namelijk alle bedrijven gelijk; geen onderscheid in kleine, middelgrootte en grote bedrijven. Dit voorkomt dat de grote bedrijven dik betalen voor hun vindbaarheid en dat de kleinere bedrijven daardoor van de kaart worden geschoven.

Opvallend is ook dat het ‘hoogteverschil’ tussen mensen, bedrijven en scholen gelijk wordt getrokken, waardoor mensen meer durf krijgen om hun mening te uitten en delen over bepaalde bedrijven. Bedrijven doen hiermee gratis research op, kunnen inspelen op deze informatie en krijgen hierdoor meer waardering van de mensen.

Mensen willen hierdoor zoeken naar bedrijven. Mensen willen zoeken naar bijvoorbeeld de Social Media Community, omdat dit bedrijf echt waarde hecht aan hen. Vindbaarheid is dus niet alleen gevonden worden, maar ook gevonden willen worden 🙂

– Menno Bouma

Plaats een reactie